Toegankelijkheidsverklaring TV apps

Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de tv-apps van GoPlay (iOs en Android) en werd laatst bijgewerkt op 28 juni 2025.

Play Media streeft ernaar om onze tv-apps toegankelijk te maken voor iedereen. Gebruik je een hulpmiddel of heb je een verschillende vaardigheid… elke bezoeker moet optimaal kunnen genieten van GoPlay.

Waar moeten we aan voldoen?

We moeten voldoen aan de wettelijke vereisten van de Toegankelijkheidsrichtlijn. De toegankelijkheidsrichtlijn werd geïntegreerd in het Mediadecreet (hierna gezamenlijk “de Toegankelijkheidswetgeving). Deze wetgeving bepaalt hoe we tegemoet kunnen komen aan de specifieke behoeften van personen met een handicap en is van toepassing op bepaalde producten en diensten die aan consumenten worden verleend waaronder ook 'diensten die toegang verlenen tot audiovisuele mediadiensten'

Zo moeten websites, apps en TV-gidsen die toegang bieden tot televisieprogramma’s en video’s toegankelijk zijn voor iedereen, inclusief personen met een handicap.

In huidige toegankelijkheidsverklaring lichten we graag toe welke diensten we leveren, hoe deze werken en welke inspanningen we hebben geleverd om onze applicaties toegankelijker te maken.

Voor onze applicaties volgen we de Europese norm EN 301 549 (v3.2.1).

Onze testen worden uitgevoerd op basis van de succescriteria van de “Richtlijnen voor de toegankelijkheid van webcontent” (WCAG), versie 2.1, niveau AA. Deze vormen een onderdeel van de Europese norm.

Welke diensten leveren we waarop de Toegankelijkheidswetgeving van toepassing is?

GoPlay is het digitale videoplatform van Play Media, waarmee gebruikers toegang krijgen tot een breed aanbod van Vlaamse televisiecontent en daarnaast ook internationale televisiecontent aanbiedt. De tv-app is beschikbaar voor tv-toestellen met iOS of Android als besturingssysteem en te downloaden op de Orange, Proximus en Telenet TV boxen. De app biedt een interface om programma’s te ontdekken, te kiezen, er informatie over te ontvangen en te bekijken.

Hoe werken onze diensten?

De belangrijkste functionaliteiten van onze GoPlay applicatie zijn:

  • Live tv-kijken: Gebruikers kunnen rechtstreeks naar de livestreams van de Play-zenders kijken.
  • Uitgesteld kijken: Programma’s zijn na uitzending beschikbaar om op aanvraag te bekijken. Hierdoor kunnen gebruikers zelf kiezen wanneer ze hun favoriete programma’s bekijken.
  • GoPlay Exclusives bekijken: Sommige programma’s zijn exclusief beschikbaar op GoPlay en kunnen door de gebruiker op ieder moment bekeken worden.
  • Persoonlijke aanbevelingen: De GoPlay-app biedt kijkaanbevelingen op basis van populariteit van bepaalde programma’s, kijkgedrag in het algemeen en eventueel op basis persoonlijk kijkgedrag en gebruikersvoorkeuren.
  • Zoekfunctie en categorieën: binnen de GoPlay applicatie worden de verschillende programma’s opgedeeld in categorieën en is er een algemene zoekfunctie om het vinden van een programma binnen de volledige catagolus te vereenvoudigen.

Welke inspanningen hebben we al geleverd?

Volgende inspanningen werden reeds geleverd om onze applicatie/website toegankelijk te maken voor iedereen:

  • Tekstalternatieven
    We voorzien bij alle visuele elementen, zoals afbeeldingen, knoppen en formulieren, steeds een duidelijk tekstalternatief.
  • Weergave van ondertitels
    Onze tv-apps ondersteunen de weergave van ondertitels, zodat deze correct en synchroon worden afgespeeld waar beschikbaar.
  • Ondertitels
    De meeste video's in onze tv-apps zijn reeds voorzien van ondertiteling. We blijven werken aan het structureel toevoegen van ondertiteling aan onze volledige videobibliotheek.
  • Audiodescriptie
    Voor een aantal programma’s (WtFOCK, Dood Spoor, F*** You Very Very Much, Shalom Allemaal, Moresnet & Alter Ego) bieden we audiodescriptie aan via de gratis app Earcatch.
  • Info en onderlinge verhoudingen
    We zorgen ervoor dat de structuur en relaties in onze content, zoals koppen, lijsten en verplichte velden niet alleen visueel, maar ook programmatisch duidelijk zijn.
  • Betekenisvolle volgorde
    We zorgen ervoor dat de volgorde waarin content wordt gepresenteerd ook in de onderliggende code logisch en betekenisvol is. Lijsten, paragrafen en interactieve elementen worden zo opgebouwd dat ze in de juiste volgorde worden voorgelezen.
  • Zintuiglijke eigenschappen
    We gebruiken nooit alleen kleur, vorm of positie om informatie over te brengen. Wanneer visuele aanwijzingen worden gebruikt zorgen we ervoor dat deze altijd ondersteund worden door duidelijke tekst of labels.
  • Herkenbare invoervelden
    Het doel van onze invoervelden van formulieren is duidelijk. We maken gebruik van de juiste autocomplete-attributen, zodat assistieve technologieën kunnen herkennen waarvoor elk veld bedoeld is.
  • Gebruik van kleur
    We zorgen ervoor dat informatie nooit uitsluitend via kleur wordt overgebracht. Visuele elementen zoals foutmeldingen of statussen worden altijd ondersteund met extra visuele kenmerken zoals iconen of tekstlabels.
  • Geluidsbediening
    In onze tv-apps speelt het geluid van de hero-video automatisch af, conform het verwachte gedrag van televisieplatformen. De gebruiker behoudt hierbij steeds controle via de afstandsbediening om het geluid te dempen, pauzeren of het volume aan te passen via het tv-systeem.
  • Kleurcontrast
    We zorgen voor voldoende kleurcontrast tussen tekst en achtergrond.
  • Schaalbare tekst
    Onze tv-apps ondersteunen tekstvergroting zonder verlies van functionaliteit of leesbaarheid.
  • Afbeeldingen van tekst
    We vermijden het gebruik van tekst in de vorm van afbeeldingen. Tekst wordt in onze applicaties steeds als echte, schaalbare tekst geplaatst, behalve wanneer het gaat om logo’s of decoratieve elementen waarvoor dit niet van toepassing is.
  • Reflow
    Inhoud blijft leesbaar bij inzoomen of op kleinere schermen zonder horizontaal scrollen.
  • Contrast van niet-tekstuele informatie
    Iconen, knoppen en invoervelden hebben voldoende contrast om ook zichtbaar te zijn voor gebruikers met een visuele beperking.
  • Content bij hover of focus
    Inhoud die verschijnt bij hover of focus blijft zichtbaar zolang de gebruiker de muis of het toetsenbord op het element gericht houdt. De extra content is ook eenvoudig te sluiten en veroorzaakt geen onverwachte veranderingen.
  • Toetsenbordtoegankelijkheid
    De tv-apps zijn bruikbaar via toetsenbordnavigatie.
  • Toetsenbordval
    Gebruikers raken nergens vast tijdens toetsenbordnavigatie.
  • Enkel teken sneltoetsen
    Onze tv-apps maken geen gebruik van sneltoetsen die bestaan uit één enkel teken (zoals een letter of cijfer).
  • Instelbare tijdslimieten
    Onze tv-apps bevatten geen tijdsbeperkingen die de gebruiker onder druk zetten.
  • Pauzeren, stoppen en verbergen
    Bewegende content kan gepauzeerd of gestopt worden door de gebruiker.
  • Logische en voorspelbare focusvolgorde
    De volgorde waarin interactieve elementen worden bereikt, komt logisch overeen met de visuele en functionele structuur van de pagina.
  • Duidelijke links
    Links in onze tv-apps zijn zo opgesteld dat hun doel duidelijk is uit de linktekst zelf of uit de omliggende context.
  • Koppen en labels
    We gebruiken duidelijke, beschrijvende koppen en labels om de inhoud van een pagina of formulier goed te structureren.
  • Aanwijzergebaren
    Onze tv-apps vermijden complexe afstandsbedieningsgebaren die moeilijk uitvoerbaar zijn voor gebruikers met motorische beperkingen.
  • Aanwijzerannulering
    Onze tv-apps maken gebruik van standaard afstandsbedieningnavigatie via pijltjestoetsen en selecties met de OK-knop. Er worden geen interactieve elementen geactiveerd vóór de gebruiker bevestigt met een duidelijke actie (zoals loslaten of klikken).
  • Label in naam
    Voor interactieve elementen met een zichtbaar label, zoals knoppen of velden, komt de programmatische naam (die door screenreaders wordt uitgesproken) overeen met de zichtbare tekst.
  • Taal van de software
    De taal van onze applicaties wordt correct gespecificeerd, zodat schermlezers de inhoud in de juiste taal kunnen voorlezen.
  • Gedrag bij focus
    Focus op een element veroorzaakt geen onverwachte veranderingen in de applicaties.
  • Gedrag bij input
    Er treden geen onverwachte veranderingen op bij het invoeren van gegevens.
  • Foutidentificatie
    Fouten in formulieren worden duidelijk aangeduid en toegelicht.
  • Labels of instructies
    Invoervelden zijn voorzien van duidelijke labels of begeleidende instructies.
  • Foutsuggestie
    Fouten worden toegelicht met concrete suggesties voor verbetering.
  • Foutloze code
    We zorgen ervoor dat onze pagina’s structureel correct zijn opgebouwd en streven naar semantisch correcte en valide HTML.
  • Naam, rol en waarde
    Interactieve elementen zijn correct gedefinieerd voor assistieve technologie.
  • Gebruikersvoorkeuren
    Onze tv-apps houden rekening met de voorkeuren van de gebruiker. Deze voorkeuren worden gerespecteerd en blijven behouden tijdens het gebruik van de app.

Onze inspanningen hebben geloond: onze TV apps zijn op dit moment zo goed als volledig toegankelijk. Dat blijkt uit een toegankelijkheidsaudit, uitgevoerd door een onafhankelijke en gecertificeerde expert in digitale toegankelijkheid. Hoewel we reeds veel inspanningen hebben geleverd, kan het dus zijn dat bepaalde onderdelen nog verbeterd kunnen worden. We blijven werken aan verdere optimalisatie van de toegankelijkheid ongeacht enige wettelijke verplichting. We blijven ook onze toegankelijkheidsfuncties testen en verbeteren om te streven naar compatibiliteit met nieuwe technologieën.

Heb je een probleem, vraag of suggestie?

Ervaar je een probleem met de toegankelijkheid van deze tv-apps, of heb je er een vraag of suggestie over, neem dan zeker eerst contact op met onze klantendienst:

  • Bij voorkeur online:
    Via ons contactformulier
  • Telefonisch:
    +32 2 715 11 50
  • Per post:
    Play Media
    Harensesteenweg 224, 1800 Vilvoorde, België

Heb je een klacht?  

Ben je niet tevreden met het antwoord van Play Media NV dan kan je met je klacht terecht bij Vlaamse Regulator voor de Media.

  • Via e-mail:
    Stuur je klacht naar vrm@vlaanderen.be
  • Telefonisch:
    +32 2 553 45 04
  • Per post:
    Vlaamse Regulator voor de Media
    Koning Albert II-laan 15 bus 476
    1210 Brussel